Native advertising. Når annoncørerne leger med mediets genrer.

Native advertising er en af de content marketing genre, der er sjovest at lege med, fordi man kan bruge sin kreativitet, til at bidrage positivt til mediets indhold og lave content, som læserne elsker. Lidt senere fortæller jeg, hvordan Netflix, RedBull og Euroman gør det, men først en definition på native advertising:

“Native advertising er betalt annoncering, hvor annoncen i form, følelse og funktion matcher indholdet i det medie, det optræder i. Native Advertising skal indeholde relevant, værdifuldt og ikke-forstyrrende indhold, som rammer publikums forventninger.” Native Advertising Institute.

Det betyder, at native content på et nyhedsmedie er en nyhedsartikel, på et opskriftsite er en opskrift osv. Herunder et eksempel på hvordan Native Advertising fungerer, når det er lavet rigtigt. Netflix ville gerne promovere den nye sæson af tv-serien “Orange is the New Black”, derfor lavede de en gennemarbejdet og researchet artikel om kvinders vilkår i fængslerne, som blev publiceret på The New York Times.

New york times laved en native advertisement for tv serien Orange is the New Black.
The New York Times – Native Advertisment for Orange is the New Black

Native er at være født og opvokset

I sommers dykkede jeg, som altid, på min yndlings båd i Tyrkiet. Her faldt jeg i snak med en af de andre faste dykkere på båden, som har en ledende position på et stort mediebureau i Istanbul. I øjeblikket er han dog også ved at skrive en Ph.d. om Native Advertising. Så jeg spurgte ham, hvad han mente om det, og hvad der skal til for at det virker.

Han forklarede, at han uden den mindste tvivl så Native Advertising som fremtiden, men hvis det skal virke optimalt, så skal vi bruge det content, der allerede eksisterede og engagerede læserne. Med andre ord skal native content være født og opvokset på mediet.

Det kan man gøre på to måder:

  1. Du skriver et sponsoret indlæg, der indgår i en artikelserie på mediet. Det kan f.eks. være Børsen.dk’s sektion “rejser”, eller Euromans serie “Piger vi kan lide”.
  2. Du opdaterer noget content, der allerede har en god placering i googles søgeresultater og stort engagement fra læserne, til at handle om dit produkt.

På den måde bliver native advertising, camoufleret som lokalt læsestof.

Case: RedBull… giver vinger!

Redbulls native koncept er, at give ekstremsportsudøvere, racerkørere og musikere vinger, så de kan flyve op til stjernestatus.

I årevis har Redbull formået at skabe stor opmærksomhed omkring deres events, hvor ambitiøse menneskers opnår deres mål med at bryde barrieren. Et godt eksempel på det, er The Stratos Mission, hvor Felix Baumgartner faldt ned på jorden helt ude fra stratosfæren. Var det historie eller et brand stunt? Who cares… Vi skulle jo se det.

Det samme gælder Cliff Diving i Københavns Havn, hvor op mod 30.000 tusinde københavnere stimlede sammen for at se udspringere hoppe ud fra Operaen.

RedBull ser den individuelle sportsudøver som et medie med massiv dækning, derfor går de ind og deltager i det projekt som sportudøverens publikum engagerer sig i… Kampen for at nå stjernerne.

maxresdefault

5. trin til native advertisement

Når du skal lave native advertising, så skal du:

  1. Finde ud af hvilket medie, der har samme målgruppe som dig.
  2. Find ud af hvilket content på mediet, som deres læsere elsker.
  3. Se om dit brand kan harmonere med det format.
  4. Sæt ressourcer af til at lave indhold af høj kvalitet
  5. Push indholdet med en distributionsplan

Herunder bruger jeg en case fra Euroman og en annonce for Agent Provocateur. https://www.euroman.dk/kvinder/agent-provocateurs-nye-kollektion-far-dig-til-at-langes-efter-sommer-skonhed-og-hurtige-biler

#1 Lav noget research

Find ud af hvad det er for noget content der rykker og ranker på mediet. Igennem en søgning på Searchmetrics kan jeg se at Euroman ranker nr. 2 på søgeordet “kvinder”, der har en søgevolumen på +3500 pr. måned. Hvis jeg er Agent Provocateur er det altså en god sektion for mig at ligge i, fordi jeg jo netop er et produkt mænd køber til kvinder.

#2 Find ud af hvad læserne engagerer sig i

Nu bliver det næsten for nemt, men mine drengevenner har altid fortalt mig, at mænd vitterligt ikke er mere kompliceret end det. Så smukke biler og frækt undertøj bør være nok til at øge engagementet i denne case.

Hvis du nu havde været en vaskemaskine, så tog det nok lidt længere tid at finde et match.

2018-09-10_1329

#3 Brug det indhold der allerede er på sitet

Selv om smukke piger er nok, så kan man godt øge engagementet ekstra ved at blive en del af det indhold, der allerede eksisterer. Euroman kører en serie, der hedder “kvinder vi kan lide”.

Hvis Agent Provocateur virkelig skulle blive native med Euroman, så skulle brandet integreres i den serie. Ikke som et larmende element, men måske bare som det kvinden-Euromans-læsere-kan-lide har på. Eller bare som “præsenteret af Agent Provocateur”.

Hvad mener du om Native Advertising?

4 comments

  1. Per

    God artikel med fremragende inputs.
    Tak for at du deler din viden.

    1. BloggerCoach

      Kære Per
      Tak for det! Er glad for at du kan bruge det.
      Kh Maibrit

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.