fbpx
life event marketing

Life event marketing: Hvornår er dit window of opportunity?

Vidste du at 90% af alle kvinder får nye købskriterier når de bliver gravide? Pludselig gider de ikke produkter med parfume og parabener, rejser til Sunny Beach, små lejligheder uden børneværelser eller ikke økologisk mælk.

Det samme mønster ser man i næsten alle life events, og det gør life events til det absolutte mest fertile øjeblik for dig som brand, at få nye kunder overbevist om, at de skal skifte til dit brand.

Så hvilket life events findes der?

  • Teenageårerne
  • Flytte hjemmefra
  • Graviditet
  • Starte egen virksomhed
  • Skilsmisse
  • Skifte job
  • Børnene flytter hjemmefra
  • Overgangsalderen
  • Pensionsalderen
  • Huskøb

Jeg vil ikke garantere at listen her er udtømt. Måske har du en målgruppe, der falder i en anden life event kategori.

Window of opportunity

En life event strækker sig over en lang periode på 1-2 år, og i den periode bliver forbrugeren hele tiden konfronteret med nye købsbeslutninger:

Fx en gravid: 

  • Uge 4 (Positiv graviditetstest): Alle produkter med parfume og parabener skal ud. Hvilke skal jeg så købe istedet?
  • Uge 9: Hvilket jerntilskud skal jeg købe?
  • Uge 20 (kønsscanning): Når de gravide ved hvilket køn de får, skriver de ønskelisten, og kvinderne begynder at træffe beslutninger omkring barnevogn, seng, pusleborde osv.
  • Uge 36 (Barsel begynder): Nu bygger de gravid rede. Pakker tasken til hospitalet, køber bleer, tøj og gør klar til en god start på barnets liv.

De perioder skitseret ovenfor kaldes for window of opportunity. Der er her du som virksomhed skal være til stede, så du bliver taget med i overvejelserne, når kunderne træffer købsbeslutningen.

Skriv til din målgruppe på din blog

En god strategi for din virksomhedsblog er at skrive om de ting, din forbruger bekymrer sig om i dit window of opportunity.

Hvis du fx sælger rødvinsabonnement, så er din lifeevent målgruppe nok “børnene flytter hjemmefra”. Det er et tidspunkt hvor forældre pludselig får flere penge at bruge på sig selv og mere plads til rødvinsmiddage med vennerne. På sådan en virksomhedsblog ville jeg derfor skrive om hvordan man matcher vine med lækker mad, inspiration til at invitere børnene med kærester til “voksenmiddag” osv.

Find dit digitale medie

Opsøg dine lifeevent kunder, der hvor de er.

Digitale medier, der samler forbrugerne omkring et lifeevent har som regel også det data, du skal bruge for at ramme din forbruger i window of opportunity.

På Min-Mave ved vi fx hvilken uge af deres graviditet og fødsel kvinderne er i. På Amino har de styr på iværksætterne, på Euroinvestor har de styr på investorerne, på Boliga har de styr på de boligsøgende osv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.