fbpx
Googles lækkerhedsfaktor er vigtig at tænke lidt over

Kvalitet eller kvantitet? 8 SEO lækkerhedsfaktorer

En god tommelfingerregel er: Google elsker ord!

Derfor anbefaler mange SEO eksperter at du skriver 2.000 ord eller mere, hvis du vil placere dig i toppen af søgeresultaterne. MEN en ny summen derude blandt SEO nørderne tyder på, at du hellere skal kigge på, hvor meget du får det til at fylde og hvor længe du fastholder interessen, end hvor mange ord der står.

Hvorfor så det?

Jo det er på grund af lækkerhedsfaktoren.

Du kender det selv: Du har klikket dig ind på en eller anden side og bliver mødt af en tekstmur i tekststørelse så lille at du må knibe øjnene sammen og spænde i panden for at læse det. Det er bare en dårlig oplevelse, uanset hvor meget begejstring du havde for emnet til at begynde med. Derfor vil du højst sandsynligt give op klikke dig tilbage til der hvor du kom fra.

Det har Google lagt mærke til! For deres eneste mål i verden er nemlig at servere de bedste resultater – dem som du gider læse – øverst i søgeresultaterne.

Ok! Men hvordan gør man så sin tekst lækker?

Bare rolig…. Det får du svaret på nu 🙂

#1 Billeder der ægger

Sørg for at have lækre billeder i toppen af dit indlæg og også gerne i løbet af din tekst.

Især efter at iPhone er blevet det foretrukne device til at læse blogindlæg fra, er det rart, hvis der er nogle billeder placeret løbende for at bryde teksten lidt op.

Vælg dine billeder med omhu, de er nemlig meget vigtige for din læser motivation til at læse.

#2 Prikker der vækker

Punktopstillinger er fantastiske fordi:

  • de fylder på siden,
  • fremhæver dine vigtigste punkter og
  • vækker din læser til live.

Hvis du skriver en lang tekst og er ferm i din html, kan du også indsætte et text jump på din punkopstilling i toppen. Det gør det nemt for læseren at hoppe ned til det emne, der interessere dem (Google elsker dem).

Page jump øger læsevenligheden for din læser

2 skridt til page jump

Pagejump består at et anker og et link. Når du klikker på linket ryger du hen til dit anker.  Det er ikke så svært, men kræver at du holder tungen lige i munden, første gang du gør det.

1. Lav et anker

Tryk på din tekst editor, det gør du ved at trykke på “text” eller “html”, som findes i toppen af din editor (der hvor du skriver).

Sådan skrives dit anker:

<a id=”unique-identifier”>I am the anchor.</a>

Din “unique-identifier” er bare et stykke tekst, fx “top”.

2. Lav et link

Tryk dig tilbage til “Visual”, så du ikke længere er i din text/html editor.

Du laver et link til dit anker ved at markere linkikonet i din editor menu og indsætte du #unique-identifier i URL feltet.

Læs mere på wordpres support

 

#3 Derfor er underoverskrifter er sexede

Underoverskrifter er fantastiske hvis du bruger dem rigtigt, fordi de

  • kan øge din tekst SEO værdi hvis du bruger dit keyword + keyword varianter i dine underoverskrifter
  • kan holde din læser fanget, hvis de er velskrevne
  • kan skabe luft i teksten

En underoverskrift bør altid være en H2 overskrift, fordi Googles robotter genkender html koden og derfor giver teksten i din H2 ekstra værdi, sammenlignet resten af din tekst. Du får en H2 overskrift ved at vælge “H2” i din oversigt over overskrifter i editor menuen.

Sidelayout bliver vigtigt for din SEO og læsere

#4 Det er størrelsen og ikke gørelsen

Din tekst skal have den rigtige størrelse, og den er som regel større end du tænker. Det skyldes at langt de fleste bloggere skriver deres indlæg på pc, imens de fleste læsere læser blogindlæg fra mobiltelefonen.

Hvis du skriver om emner der er fritidsrelateret (fx børn, sport eller mode), så er det op mod 80% af dine læsere som kommer fra mobiltelefonen, 10% fra tablet og kun ca. 10% fra computer.

Derfor skal du altid tænker i mobillayout før du tænker på noget andet.

Det gør du på 2 måder

  • Stor fontstørrelse
  • Korte sætninger/afsnit.

Fontstørrelse

Font størrelsen regnes i pixels og bør være omkring 16 på mobiltelefonen. Hvis du har et responsive format, så behøver du ikke bekymre dig, men hvis du ikke har så bør du gøre din tekst ekstra stor.

Korte sætninger

Din tekst bliver hurtigt til en stor tekstklods, så du bør forsøge dig med kortere afsnit som gør siden mere luftig og øger læsevenligheden.

#5 Husk de blinde læsere

Google har en mission om at gøre internettet tilgængeligt for blinde. Derfor får du gode points for at tilføje alt tekster til dine billeder og links.

Alt teksten er den tekst som den blinde får læst op, når en internetside bliver læst. Hvis du ikke har tilføjet alt tekster, så får den blinde oplæst dit billede link eller din url tekst.

#6 Bare vær kreativ

Husk altid at SEO i sin essens handler om, at du skal servicere dine læsere bedre. Derfor er må du gerne være kreativ når du arbejder med lækkerhed.

Tænk over hvordan du kan komponere den smukkeste side, som er læsevenlig, informerende og interessant.

Det er opskriften på at få gode og trofaste læsere og lande topresultaterne i Google – sammen med SEO basis, som du kan læse mere om her.

#7 Hold læseren fanget

Jo længere tid din læser bruger på din side, og jo længere din læser scroller ned af din side des bedre.

Det betyder at du skal vende nyhedstrekanten på hovedet og istedet bygge din tekst op som en ligning, hvor du redegør for betydningen af de individuelle faktorer, før du kommer til den endelige konklusion.

#8 Svar på alle spørgsmål

Hvis du kan udtømme et emne så din læser får svar på alle sine spørgsmål hos dig, så er du den bedste side at lande på, og det vil google belønne dig for.

Derfor skal du undersøge hvad din læser spørge om, inden du skriver indlægget.

Hvordan gør du det?

Det gør du ved at bruge Rebutter.me, som er et værktøj, der finder alle de spørgsmål, folk har stillet om et konkret søgeord.

 

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.