Christian Louboutin: Røde såler der sælger fantasien

Christian Louboutin: Røde såler der sælger fantasien

oktober 31, 2019 0 Af BloggerCoach

Jeg har et par laksorte Louboutin pumps stående på min skohylde i entréen (blandt mange skønne og farverige sko). Jeg er vel det, man kalder en skoentusiast. Hvad, jeg har lagt mærke til, er, at hver eneste gang jeg har en mand på besøg – kollegaer, venner, elskere – så stopper de altid op i min entré, og imens vi siger farvel, zoomer deres blik ind på de røde såler. Som om blikket tiltrækkes af en magnetisk kraft. Nogle rækker ud og tager dem i hånden, andre lader blot en kommentar falde. Det sker aldrig med kvinder.

“Men are like bulls. They cannot resist the red sole”, Christian Louboutain

Det lille eksempel her viser meget fint, hvordan Christian Louboutin rammer mænd og kvinder forskelligt. For kvinder er Louboutin en magtfuld sko, der giver selvtillid, sexet holdning og udstråler, at man har knoklet for at have råd til dem. For mænd er det et sexet mysterie. Hvorfor er denne kvinde villig til at underkaste sig smerte, blot for at være sexet for mig?

“A good shoe is one that doesn’t dress you, but undresses you!” 

Christian Louboutin’s strategi er først og fremmest at sælge den fantasi skoene inspirerer og ikke skoene i sig selv. Det gør han så godt, at skoene er blevet en accessory, der er forbudt og flirtende. At tage Louboutin’s på er lidt som hvis man til en fest rejste sig op og råbte: “Jeg er her for at flirte!”.

“Shoes are a mirror of what you want, what you are and what you are missing”. Christian Louboutin.

Fantasien er fræk og fri for skam og sociale regler, der normalt holder sexualiteten i tøjler. Med Louboutin’s på fødderne, kan man lege sig ind i fantasien for en aften.

Læs også: Lamborghini: Derfor laver de en politibil

“High heels are pleasure with pain”

Louboutin’s er kendt som sko, der er smertefulde af gå i, men i modsætning til andre skodesignere har Christian en afslappet holdning til den udfordring.

“People say I am the king of painful shoes. I don’t want to create painful shoes, but it is not my job to create something comfortable. I try to make high heels as comfortable as they can be, but my priority is design, beauty and sexiness. I’m not against them, but comfort is not my focus,” Christian Louboutin

Ved at være smertefulde ændrer skoene også kvindens adfærd. De får hende til at gå langsommere, sætte pris på mænds galanthed og tage en taxa frem for cyklen.

Det skal du tage med hjem til din blog

Der er masser af guldkorn at hente fra Christian Louboutins markedsføringsstrategi, han har trods alt formået at skabe et brand, der kan måle sig med de traditionsrige franske modehuse, på under 25 år.

#1 Sælg drømmen, ikke produktet

Der er ingen der gider købe sko til + 5.000 kr. fordi de er lavet af lækker læder. Vi køber produkter fordi de løser en udfordring eller et problem for os.

#2 Ha styr på din SEO

Christian Louboutin har fra starten haft en klar strategi om at eje det digitale rum. Et studie viser at Christian Louboutin ranker på 45% af alle søgninger omkring sko.

#3 Vær ikke bange for at skille dig ud

Christian Louboutin får alle til at snakke om hans sko og deres sexappeal, fordi han nægte at fokusere på comfort. Det virker helt utilstedeligt at sælge så dyre sko, når man slet ikke kan gå i dem. Men det har også en tiltrækningskraft.

#4 Signér dine produkter

De røde såler er en tydelig signatur, der gør alle kvinder til en reklamesøjle, og når starletterne går ned af den røde løber med Louboutin’s, så har det en uvurderlig reklameværdi.