CASE: Gennemsnitlig åbningsrate på 83%, fastholdelse igennem 4 år og værdifuld 1. party permission data.

CASE: Gennemsnitlig åbningsrate på 83%, fastholdelse igennem 4 år og værdifuld 1. party permission data.

april 20, 2020 0 Af BloggerCoach

Hver gang jeg holder et kursus i digital marketing og fortæller, at jeg har været direktør og partner i Min-Mave.dk, er der altid minimum 1, der rækker hånden op og fortæller, at de får mine mails og er super glade for dem.

At Min-Maves graviditetsmails er et populært produkt, vidste jeg selvfølgelig i forvejen, jeg har nemlig en masse data på det. Og når der en sjælden gang har været en teknisk årsag til, at de ikke blev sendt ud, så har vi modtaget en mailstorm fra kvinder, der savner deres mails.

I denne case artikel, giver jeg dig opskriften på at lave e-mailmarketing, der får dine kunder til at elske dig og give dig cookie fri data – samt hvordan Amazon, Target og Wallmart bruger cookie fri data til at konkurrerer.

Personalisering og relevans – Min-Maves mails kort forklaret

Min-Maves mails følger den gravide fra første celle til barnet fylder 3 år, i et automatiseret mailforløb bestående af i alt 436 mails. Under graviditeten modtager den gravide en daglig opdatering omkring sin baby’s udvikling, efter fødslen modtager kvinden en ugentlig mail, der inspirerer til motorisk udvikling, fortæller om barnets udvikling og meget mere. Mange mails er skrevet af førende eksperter.

Min-Maves mails er derfor både relevante og personaliserede. Resultatet er:

  • 12% af alle gravide og småbørnsmødre i Danmark modtog Min-Maves graviditetsmails
  • 1 million kliks til Min-Mave.dk årligt fra graviditetsmails.
  • 83% åbner mailen
  • Spam report 0.0%

Permission data, kontekst og relevant marketing

For at få Min-Maves mails, så kræver det, at man afleverer sin terminsdato således, at det er muligt, at personaliserer mails. Derudover takker de ja til at modtage relevante tilbud fra Min-Maves samarbejdspartnere.

Terminsdatoen er den absolut mest værdifulde data, når det gælder gravide. Det skyldes, at den data kan bruges til life event marketing. Når det gælder gravide og mødre, så ved man nemlig præcis hvornår i graviditeten, det er mest sandsynligt, at de træffer købsbeslutninger om babyudstyr, forsikringer, biler, huskøb, kosmetik og alt muligt andet.

Min-Mave får den værdifulde data, fordi det er et troværdigt brand, der leverer content af høj kvalitet. Derfor er gravide og mødre villige til at “betale” for deres mail, med deres terminsdato.

Brugerrejsen

Man siger at content marketing, som Min-Maves graviditetsmails, består af 20% content og 80% marketing. Det er måske en sandhed med modifikationer, for det tog faktisk 3 medarbejdere 6 måneder at lave 436 mails, men der er alligevel noget sandt i det. Man skal aldrig undervurdere distribution.

I Min-Maves tilfælde har vi lavet en SEO strategi, for at minimere omkostningerne. Derfor ser brugerejsen sådan ud:

  1. Analyse af keywords. Det første gravide søger på, når de hjemme på badeværelset har set de to magiske streger på graviditetstesten er, “hvad er min terminsdato?”.
  2. Udarbejd content, der besvarer søgningen. For at besvare det spørgsmål har vi udviklet en terminsberegner, som vi igennem søgemaskineoptimeringsarbejde har fået til at ranke nummer 1-3.
  3. Lav et godt tilbud. Når den gravide har beregnet sin terminsdato, får hun mulighed for at skrive sig op til Min-Maves graviditetsmails, samt at modtage en digital goodiebag, der indeholder e-bøger, tilbudskuponer fra samarbejdspartnere mm.
  4. Levér høj kavalitet dag efter dag. Fordi vi leverer content af høj kvalitet, åbner den gravide sin mail dag efter dag, indtil hendes barn fylder 3 år.

Perspektivering: Sådan tabte Toys’R’Us konkurrencen om terminsdato data til Amazon m.fl. og gik konkurs.

2019 var året hvor flere gigantiske detailkæder i USA måtte gå konkurs, herunder Toys’R’Us (og danske Fætter BR). En af årsagerne var konkurrencen fra supermarkedskæderne Wallmart, Amazon og Target, der i de sidste år har konkurreret på at lave den bedste “baby registry” (Kilde: Babycenter insights).

I USA registrerer man sin baby i en stor supermarkedskæde, når man er blevet gravid. Her kan man lave en ønskeliste til sin baby, som man kan dele med venner og familiemedlemmer. Så kan alle følge med i, hvad de vordende forældre ønsker sig, og hvad der allerede er købt. På den måde vinder supermarkedet et helt babybudget, per baby registrering, i stedet for at kæmpe om hver enkelt køb.

Men den helt store bonus er den cookie fri data om terminsdato, som de får fra deres kunder ved babyregistrering. Den gør det nemlig muligt at lave bullseye targeting, fordi de ud fra den kan vide f.eks. hvornår den fødte baby har fødselsdag eller skal starte i skole og hvilken størrelse tøj de cirka bruger osv.. Derudover kan de bruge denne data til at udregne varelager behov.

En anden bonus er, at undersøgelser viser, at hvis de vordende forældre har fået en god oplevelse med brandet under graviditeten, så vil familien, fordi det er en lifeevent, knytte sig emotionelt til brandet og fortsætte med at handle der.

Vil du have hjælp til at finde din content marketing strategi?

Jeg hjælper dig med at analysere dine kunders life events og lave en content marketing strategiSå skriv til mig, hvis du gerne vil finde dine muligheder, for at få værdifuld first party data.

Maibrit Dessau
Maibrit Dessau