At være native er at være født og opvokset

Content marketing2 Comments

Du er her:···At være native er at være født og opvokset

Det meste af mediebranchen er efterhånden enige om, at hvis vi skal slå Google og facebook på annoncemarkedet, så er native advertising vejen frem.

Men hvad er definitionen på Native Advertising? Og hvordan virker det?

I sommers dykkede jeg, som altid, på min yndlings båd i Tyrkiet, og her faldt jeg i snak med en af de andre faste dykkere på båden, som har en ledende position på et stort mediebureau i Istanbul. I øjeblikket er han dog også ved at skrive en Ph.d. om Native Advertising. Så jeg spurgte ham, hvad han så mente om det, og hvad der skal til for at det virker.

Han forklarede at han uden den mindste tvivl så Native Advertising som fremtiden, men at hvis det skulle virke, så skulle medierne blive bedre til at bruge det content, der allerede eksisterede og engagerede læserne. Med andre ord skulle native content være født og opvokset på mediet. Ikke skabt for at simulere native content.

Og hvad er så forskellen på at simulere native og være native?

Ja altså man kan jo sammenligne det lidt med at tage en kilt på, for at være Skotsk, eller tempeltøj for at være Balinesisk. Selv om de lokale sætter pris på at man gør en indsats, så narrer man jo alligevel ikke rigtigt nogen, vel? I hvert fald ikke på mit medie, hvor pigerne er intelligente og selvstændigt tænkende individer.

Når man derimod arbejder med det content, der allerede eksisterer og har et stort engagement, ja så svarer det til at gå ind på en irsk pub og købe en omgang, eller sponsorere det lokale miniputhold. Der går man ind som bidrager til fællesskabet, uden af klæde sig ud som lilleputspiller.

Men er Native Advertising så bare et godt gammeldags sponsorat?

Nej, for her kommer vi til den anden del af Native Advertising, som handler om at få læserne til at engagere sig i dit brand og det kræver at du engagerer dig i dem. Eller at du er super engageret i en sag, sammen med dem.

Så hvis du nu var RedBull… og kunne give vinger?

Ja så ville du da hjælpe ekstremsportsudøvere, racerkørere og musikere med at flyve op til stjernerne, ville du ikke?

RedBull har i årevis gjort sit sponsorat til noget, der blev lagt mærke til ved at støtte op om ambitiøse menneskers mål for at bryde barrieren. Et godt eksempel på det, er The Stratos mission, hvor Felix Baumgartner faldt ned på jorden helt ude fra stratosfæren. Var det historie eller et brand stunt? Who cares… Vi skulle jo se det.

Det samme gælder Cliff Diving i Københavns Havn, hvor op mod 30.000 tusinde Københavnere stimler sammen for at se udspringere hoppe ud fra Operaen.

RedBull ser den individuelle sportsudøver som en medie med massiv dækning, derfor går de ind og deltager i det projekt som sportudøverens publikum engagerer sig i… Kampen for at nå stjernerne.

maxresdefault

Research, engagement og native

Når du skal lave native advertising, så skal du kigge på dit brand og på det medie, hvor du gerne vil annoncere. Og ja! Det kræver en smule flere små grå hjerneceller, end at booke en display kampagne.

Du skal finde ud af hvor dit brand, og læserne fra det valgte medie har et fælles mål, som I kan hjælpe hinanden med at nå. Jeg bruger Euroman som medie her, og leger at jeg er Agent Provocateur.

#1 Lav noget research

Find ud af hvad det er for noget content der rykker og ranker på mediet. Igennem en søgning på Searchmetrics kan jeg se at Euroman ranker nr. 2 på søgeordet “kvinder”, der har en søgevolumen på +3500 pr. måned. Hvis jeg er Agent Provocateur er det altså en god sektion for mig at ligge i, fordi jeg jo netop er et produkt mænd køber til kvinder.

#2 Find ud af hvad læserne engagerer sig i

Nu bliver det næsten for nemt, men mine drengevenner har altid fortalt mig, at mænd vitterligt ikke er mere kompliceret end det. Så smukke biler og frækt undertøj bør være nok til at øge engagementet i denne case.

Hvis du nu havde været en vaskemaskine, så tog det nok lidt længere tid at finde et match.

2018-09-10_1329

 

#3 Brug det indhold der allerede er på sitet

Selv om smukke piger er nok, så kan man godt øge engagementet ekstra ved at blive en del af det indhold, der allerede eksisterer. Euroman kører en serie, der hedder “kvinder vi kan lide”.

Hvis Agent Provocateur virkelig skulle blive native med Euroman, så skulle brandet integreres i den serie. Ikke som et larmende element, men måske bare som det kvinden-Euromans-læsere-kan-lide har på. Eller bare som “præsenteret af Agent Provocateur”.

Hvad mener du om Native Advertising?

About the author:

2 thoughts on “At være native er at være født og opvokset

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top