Når du skriver til mig, ser jeg 100.000 KR

MoneybootingNo Comments

Du er her:···Når du skriver til mig, ser jeg 100.000 KR

I denne uge er jeg 2 gange blevet udsat for så elendig kundeservice, at det får DSB og TAXA til at ligne McDonalds ekspedienter! Og er der noget der gør mig edder spændt rasende sur, så er det at betale penge for noget, når man bliver behandlet som lort.

Så derfor vil jeg altså lige slå et slag for kundeservice! Det er stadig noget af det allervigtigste benzin, der får hjulene i butikken til at køre rundt.

Og det gælder ikke mindst os skribenter! For det eneste der giver os kunder er referencer, netværk og at de kommer igen og igen.

TIP: Hvis I gerne vil lære meget mere om salg generelt, så lyt til Leon Birdi’s podcast, der hedder “Sælg for helvede”, og kan downloades helt gratis i iTunes.

 

Sådan bliver en glad kunde til 100.000 KR

Lad mig lige lave regnestykket for dig, for det er faktisk ret simpelt.

Når der er en kunde, der skriver til dig, så bør du altid se 100.000 KR og give service derefter. Og hvorfor så det? Jo fordi en tilfredse kunde kommer igen og igen og igen. Og en dag, så har han lagt 100.000 KR hos dig.

Hvis du har 20 kunder, der igennem en livstid lægger 100.000 KR, så har du en fuldtidsstilling i mange år.

Men en kunde bliver kun til 100.000 KR hvis du behandler ham ordentligt. Ellers så går han videre til den næste, som gerne vil behandle ham ordentligt og lægger sine 100.000 KR der.

 

Hvad er kundeservice?

Kundeservice er at gå så langt som der skal til, for at den enkelte kunde er tilfreds med det produkt han har købt.

Hvis en kunde køber et blogindlæg hos dig, så er der nogle faser, som man kan gå igennem, for at sikre at der der bliver ydet god kundeservice. Jeg bruger selv disse tre trin og har fundet ud af, at de både er tidsmæssigt effektive og giver høj tilfredshed hos kunden.

#1 Afdæk kundens behov

Find ud af hvorfor kunden gerne vil booke et blogindlæg hos dig, og hvad kunden forventer at resultatet af kampagnen bliver.

Spørg ind til stil, genre, feel, look og om kunden har set kampagner, som han syntes var spot on.

 

#2 Lav en prototype

Ud fra kundens ønsker kan du lave det der hedder en prototype. Det gør man fordi ingen mennesker er tankelæsere, og derfor kan de ord, som jeg siger til dig, betyde noget helt andet for dig, end de gør for mig.

Ved at kalde det en prototype, åbner du også op for en objektiv dialog omkring teksten, og mindsker risikoen for at du bliver følelsesmæssigt såret, hvis kunden ikke syntes du har opfundet tallerkenen.

 

#3 Lav den endelige tekst

Når kunden er kommet med kritik og rettelser til prototypen, laver du den endelige tekst, som du selvfølgelig sender til godkendelse og sidste omgang rettelser, inden den offentliggøres.

 

Hvornår er enden på kundeservice?

Jeg har, som alle andre kreative selvstændige, prøvet at have kunder, der var urimelige, ubehøvlede, kaldte mig grimme ting og samtidig kom med 30 rettelser.

Det skyldes oftest kemi og uanset hvor dygtig man er, vil man nogle gange støde på kunder, som man ikke harmonerer med.

Der er mit råd: Drop kunden! Du får alligevel aldrig 100.000 KR ud af den kunde, når I ikke har god kemi.

 

About the author:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top