Digital markedsføring 101 – SoMe, search og digitale medier

Digital markedsføring2 Comments

Du er her:··Digital markedsføring 101 – SoMe, search og digitale medier

De sidste 5 år har jeg udviklet, solgt og opsat digital markedsføring for virksomheder af alle størrelser, derfor har jeg nu samlet en lille guide til de former for digital markedsføring, som du kan købe på eksterne kanaler – altså ikke dit eget nyhedsbrev, SEO eller social media kanaler uden boost.

Markedsføring er det første skridt i en købsrejse

Når du laver markedsføring, skal du se din klikbare annonce, som det første skridt i din kundes købsrejse. Derfor er fundamentet for en effektiv markedsføringsstrategi, at du har overvejet, hvad dine kunder skal gøre, når de har klikket sig fra annoncen og ind på din side. Du skal med andre ord have en sales funnel, der tager dem i hånden og leder dem videre i den købsrejse. Læs mere om konverteringsoptimering her.

Derudover skal du også sørge for at opbygge dit nyhedsbrevs modtagerliste, så du med tiden kommer til at eje din egen markedsføringskanal til dine kunder. Du kan lære mere om marketing igennem nyhedsbreve hos GoLearn.

De 3 kanaler

Helt grundlæggende er der 3 overordnede markedsføringskanaler, der har deres fordele og bagdele: sociale medier, search og digitale medier.

Sociale medier

På facebook, Instagram og andre sociale medier, kan du nemt slå et kampagneopslag op på din profil og ‘booste’ den til den målgruppe, du gerne vil nå ud til. Det er nemt og tilgængeligt for både store og små virksomheder.

Man kan øge engagementet på sociale medier, ved at tale med sine brugere istedet for at tale til sine brugere – og det gælder også når du laver betalt boost. Det kan man gøre ved:

  • at give udtryk for en holdning, og turde gå forrest. Martin Thorborgs facebookkanal er et godt eksempel på en social medie profil, der tør give udtryk for sine holdninger. Hans tricks er at sætte røven i klaskehøjde og give anerkendelse til hans publikum ved at svare og like på kommentarer. Det er en god strategi der har skaffet ham 75.000 følgere.
  • Stille et spørgsmål og engagerer sig i brugernes svar. På Min-Mave laver vi fx hvert eneste år en statistik for den Kinesiske Kalender, som eftersigende skulle kunne forudsige barnets køn. Det facebookopslag giver altid mere end 500 kommentarer.
  • Bruge humor, katte, babyer og alle de andre af internettets “nuuuurhhh” tricks.
  • Engager dine brugere med en konkurrence
  • Spørg om hjælp til noget.

Bagsiden ved sociale medier er, at du ikke ejer din kanal. De kan altid ændre deres algoritme på en måde, der gør det dyrere for dig eller sætte dig i “social media fængsel”, hvis du kommer til at overtræde deres retningslinjer. Du har sikkert hørt mange historier om virksomheder, der er gået neden om og hjem, fordi de har været alt for afhængige af deres social media kanal. Derfor bør det ultimative mål altid være at gribe dine brugere, og få dem til at signe op til dit nyhedsbrev, når du får dem ind på din egen hjemmeside.

Search

Search betyder, at du køber søgeord hos en søgemaskine eller et digitalt medie, som fx den blå avis. Det er særdeles effektivt til at fange kunder, der ikke har knyttet loyalitet til en bestemt webshop og er på jagt efter et helt specifikt produkt, fx en kaffemaskine, printer, babyseng eller alt muligt andet.

Den moderne kunde laver en grundig research, inden de træffer en købsbeslutning:

  1. De søger information fra digitale guides
  2. Kigger på google billeder for at finde det produkt, der tiltaler dem mest æstetisk set
  3. Læser omtale i digitale forums, blogindlæg og avisartikler
  4. Når de har besluttet sig for hvilken model de vil have, finder de den side, der tilbyder den laveste pris.

I denne proces kan dit købte søgeord, hjælpe dig med at få kunden forbi din butik, hvis du ikke har landet en top 1 placering igennem dit SEO arbejde.

Hvis du har det rigtige produkt til den rigtige pris, så sørger din search annoncering med andre ord for, at kunden køber hos dig. Derfor er Search en god del af en samlet markedsføringsstrategi.

MEN, når du laver search annoncering, så får du ingen branding værdi ud af det. Det kan sammenlignes lidt med at annoncere på Amazon: du får salg, men det foregår alt sammen under den store koncerns brand. Derfor skal du gøre opmærksom på dig selv og det kan du gøre igennem lækker indpakning, personlige breve eller en lille gave eller en vaucher, som kunden kan bruge til næste køb. Husk at hvis du vinder en relation igennem det, sparer du searchannoncering (ca. 100 DKK) for at få den samme kunde i butikken igen.

I min tid på Min-Mave.dk har jeg set utroligt mange virksomheder lukke igennem årerne, fordi baby- og børnebranchen er en branche med ekstraordinær stor konkurrence. En af de store årsager er enorme search markedsføringsbudgetter, uden en strategi for at konverterer kunderne til loyale kunder. Det er lidt som at tisse i bukserne… Du bliver hele tiden nødt til at tisse mere, for at holde varmen.

Digitale medier og influencers

Når du køber digital annoncering hos et digitalt medie eller en influencer får du en premiumoplevelse, som du ikke får ved sociale medier og search annonceringen. Hvis man regner på reach og top of mind effekt, er det faktisk ikke dyrere. Det får du, som du ikke får hos Silicon Valley giganterne:

  • Kreativ sparing og vejledning
  • Professionel tekstforfatning af kompetencer, der er vant til at kommunikere med målgruppen
  • En informationssøgende kontekst der matcher dit brand og dit budskab
  • En bred palette af digitale markedsføringskanaler
  • Løbende evaluering på kampagneforløbet
  • Du støtter danske medier og herunder gratis uafhængig information til det danske folk :).

Digitale medier til din search profil

Undersøgelser viser, at 90% af alle kvinder søger information på sociale medier, forums og blogs, inden de træffer en købsbeslutning. Derfor er en stor del af en effektiv search markedsføringsstrategi at købe anmeldelser, mødregruppe test og advertorials hos digitale medier, for at opbygge din search markedsføring strategisk.

Hvis du fx søger på “Nilens Jord hudpleje” på Google, så bliver du på side 1 i google mødt af både Adwords, gode organiske placeringer og influencer opslag. Det er en rigtig god strategisk search profil, der gør det nemt for kunden at researche produktet og bagefter købe det.

En strategisk searchprofil indeholder både Adwords, SEO og Influenceropslag

 

Digitale medier til branding og top of mind

Digitale medier råder over en bred palette af kanaler, der gør det muligt for dig at give dybdeborende information i artikler, snackable information i nyhedsbreve og flash information på display. Derudover er der mulighed for at arbejde med kreative native kampagner, der engagerer og påvirker brugerne dybere. Det er den perfekte palette, hvis man vil arbejde med branding og sørge for at man er top of mind, næste gang kunden skal træffe en købsbeslutning.

Influencers

Bloggere, fagpersoner og andre influencers har den særlige fordel, at de er ægte mennesker. Selvom de er betalt for at sige pæne ting om et produkt, så er de ikke skuespillere eller journalister og de omgivelser de fremviser et produkt i, er ikke en teaterscene, men virkelige omgivelser. Undersøgelser fra bl.a. Babycenter.com viser, at det gør en stor forskel på den effekt et budskab har, også selvom alle i dag ved, at bloggere er betalte.

Bagdelen ved markedsføring via digitale medier er, at du får den bedste effekt hvis du afsætter din tid til at engagere dig, samt lytter til det medie du booker hos. Mediet kender sine læsere og de værktøjer der performer bedst til dine kampagne KPI’er. Jeg har set utrolig mange dyre markedsføringskampagner mislykkes, fordi der ikke var tid til at følge op eller hvis mediebureauet eller et reklamebureau gennemtrumfede ideer, der ikke matchede mediet.

Og som ved de andre digitale markedsføringsformer, skal du huske at gribe dine kunder. Det gælder især hvis dine KPI’er er salg, så skal du sørge for at din kampagnelandingsside gør det utroligt nemt for din kunde at finde dit tilbud og købe det, når de klikker sig ind til dig. Jeg har set kampagner, der gav mange tusinde klik, men ikke konverterede et eneste salg hos annoncøren, fordi deres sales funnel var uigennemskuelig for kunden.

Kontekst

Når vi på Min-Mave redaktionen slår en artikel op på facebook, konverterer vi i gennemsnittet 0,3% af vores reach til at læse artiklen, mens vi konverterer ca. 2 % af vores reach når vi slår en advertorial op på Min-Mave.dk. Det skyldes konteksten.

Når dine kunder er på facebook, er de der for at se hvad veninderne laver og kommunikere. Når de er på Min-Mave.dk, er de der for at søge information om graviditet og børn. Derfor er de langt mere åbne for at læse om nye produkter, der henvender sig til gravide og mødre når de besøger min-mave.dk.

Derfor er kontekst et af de store buzzwords i digital markedsføring i disse år, og der er gode penge i at investerer i markedsføring der passer ind i konteksten. Det betyder at du skal bruge dine kanaler, til det de er bedst til:

  • Search til search
  • Social media til samtale og konkurrencer
  • Digitale medier til branding, oplysning om produkter, produktanmeldelser og tilbudskampagner.

 

Kampagnemateriale

Markedsføring er en stor investering, uanset hvor stor din virksomhed er, derfor er det vigtigt at du har en klar idé om målet for din kampagne og afsætter tid til at leverer.

For search kampagner skal du udarbejde en god Adwords tekst. Det kan lyde nemt at skrive en overskrift + 170 tegn, der fanger din kundes blik og konverterer, men det er rent faktisk en disciplin som mange garvede tekstforfattere knækker nakken på.

Til social media kampagner skal du bruge et rigtig godt billede, planlægge det helt rigtige tidspunkt for kampagnen, skrive en fængende tekst og have tid til at deltage i snakken, når den ruller. Det kan betale sig at teste dit opslag, hvis du er i tvivl om effekten. Husk også, at du aldrig skal booste en social media kampagne inden du ved om den tager fat.

Til digitale mediekampagner kan du betale dig fra det meste, men ofte spare du lidt penge, hvis du selv udarbejder bannere, tekst, billeder, video mm. materiale, der skal bruges i kampagnen. Dog skal du altid afsætte tid til at godkende materiale og opfølgning undervejs. Hvis der afsættes lidt arbejdstimer, til samarbejde mellem annoncør, reklamebureau og medie, kan effekten altid tjene timerne hjem i konvertering – især ved kampagner til +100.000.

About the author:

2 thoughts on “Digital markedsføring 101 – SoMe, search og digitale medier

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top