Blogs vs. magasiner – Hvem vinder?

BloggingNo Comments

Du er her:···Blogs vs. magasiner – Hvem vinder?

For ti år siden troede alle de kloge hoveder at blogging var et passerende fænomen, der hurtigt ville gå over. Det skete bare ikke, og i dag snakker man istedet om, at blogging er ved at overtage de kulørte blades markeder. Men er de nu også det?

 

Lidt om magasiner

Modeblade, livsstilsblade, hobbyblade… Lækre billeder på glitrende papir og en smuk chefredaktør, der minder os om det liv vi drømmer om at leve. Selvfølgelig krydret med frygtelige historier og interviews med nogen der ligner os selv. Pyha så slemt står det trods alt ikke til hos os.

I 1731 blev det allerførste magasin udgivet. Det hed “The Gentlemans magazine” og blev udgivet af englænderen Edward Cave, der opfandt ordet “magasin”, som kommer fra det arabiske ord makhazin, der betyder lagerhus. Målet var at lave en udgivelse, som den almindelige befolkning ville være interesseret i, og det indholdt historier, digte og små politiske anekdoter.

Siden har magasinet haft sin sejrsgang og i dag fås hundredevis af forskellige magasinbrands i en gennemsnitlig lufthavnskiosk.

Men mange forlag spørger sig selv om magasinet overlever længe nok til at opleve sin 300 års fødselsdag, for i takt med at færre køber printmagasiner, forsvinder reklamepengene og omkostningerne ved at producere et magasin bliver for høje.

 

Lidt om Blogging

Man siger at blogs er den uredigerede adgang til mode, politik, holdninger, personlige historier og hobbies. Men virkeligheden er nok at succesfulde blogs i dag er en miniredaktion, der har en næsten lige så poleret og idealistisk tilgang til deres stof som magasinerne har. Alligevel er der noget personlighed i en blog, der virker mere tillokkende på mange læsere end magasiner. Og så er det gratis at læse med.

Ordet “blogging” blev ikke dannet før i slutningen af 90’erne. Indtil da kaldte bloggere sig selv for dagbogsskrivere, journalister eller med et glimt i øjet “escribitionister”. “Bloggen” blev opfundet af Ian Ring i 1997, idet hans online dagbog hed “Blog”. Herefter begyndte der at blive dannet blogfællesskaber, hvoraf den første blev dannet i 1998 og hed Open Diary.

Fra omkring 2000 begyndte der at opstå blogs om politik, baby’er (Min-Mave er fra 2001, og begyndte som en blog af Birgit Larsen), mode, biler og meget mere. I dag eksisterer der mange hundrede tusind blogs alene i Danmark.

Hvis du er mellem 18-30 år gammel, er det nærmere normen end undtagelsen, at du har en blog.

 

Så hvem vinder?

Min påstand er at magasinerne vinder, fordi i de i digitaliseringen af deres printmagasiner, ender med at adoptere blogfællesskaberne og slå de gammeldags blogfællesskaber helt ud af banen.

Da bannerannoncering bliver en mindre og mindre del af reklameindtægterne, må forlagene ty til kreative kampagner og paid content. Og for at gøre det i stor nok skala til at overleve, må de eje blogfællesskaberne selv. Magasinerne kan til gengæld tilbyde bloggerne noget, som ingen af de eksisterende blogfællesskaber kan tilbyde dem: Trafik, brandværdi og eksponering i print og digitale medier.

 

Ekspertvældet er døende

Med internettet har alle der orker fået deres eget talerør til at udtale sig som eksperter på facebook, twitter, blogs etc. Det betyder, at vi dagligt bliver bombarderet med gode råd om alt muligt.

Jeg har i mit arbejde med Min-Mave, set en klar tendens til at digitale læsere bare ikke orker at høre flere gode råd. Istedet sluger de ægte historier og problemstillinger fra virkeligheden.

Som redaktionschef for Min-Mave.dk forvandlede jeg vores ekspertblog til et almindeligt blogfællesskab, hvor helt almindelige piger skrev om deres hverdag som mor. Det første der skete var at indlæggene i gennemsnittet blev læst 10 gange mere end eksperternes indlæg. Det næste var at læserne deltog i datten på blogindlæggene og på facebook.

 

Erstatter blogging chefredaktører og journalister?

Jeg tror ikke at chefredaktører og journalister er en døende race. Istedet forestiller jeg mig at digitale medier i fremtiden vil være en magisk firenighed af leksikonstof, how-to’s, artikler og blogs. Hver af disciplinerne har noget værdifuld at tilbyde sine læsere og supplerer hinanden.

Hvad tror du? Deltag i snakken ved at efterlade en kommentar.

About the author:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top